środa, 22 maja 2013

Czas – „wolny”, „zajęty” czy „to skomplikowane”?


Goimy go, usiłujemy złapać, mamy wobec niego oczekiwania. Pragniemy dzięki niemu stać się mądrzejsi, kogoś poznać, rozwijać się i wypoczywać. Gonimy go, lecz on bezlitośnie ucieka. Wciąż wyprzedza nas o tych kilka kroków, ledwie pozwalając skończyć jedną pracę i zacząć następną. Wiemy, że nie będzie na nas czekał, że się nie zatrzyma, mimo to z uporem powtarzamy, że mija zbyt szybko, że mamy go za mało i że chcielibyśmy mieć go więcej.
Po co?
Aby popracować więcej i mieć mniej pracy na następny dzień? A następnego dnia popracować jeszcze więcej, by zyskać kilka godzin czasu, w którym znów będzie można popracować? A może po to, by iść na zajęcia dodatkowe, na które nie mamy w prawdzie ochoty chodzić, ale przecież trzeba się w jakiś sposób rozwijać. Albo po to, by nadrobić zaległości w zdobywaniu kolejnego poziomu w grze lub w oglądaniu serialu, o którym wszyscy mówią?
Nie, nie ma nic złego w graniu, oglądaniu seriali, uczestniczeniu w zajęciach ani w pracowaniu. Chcielibyśmy jednak mieć więcej czasu dla siebie, a prawda (potwierdzona badaniami ekspertów) jest taka, że wielu z nas nie tylko nie potrafi korzystać z czasu wolnego, ale nie wie nawet, czym czas wolny jest. My – uczniowie – najczęściej obarczamy za to winą przesadnie wymagających nauczycieli lub narzucających zbyt liczne obowiązki rodziców. W większości przypadków jednak problem tkwi w nas samych.
Okazuje się, że korzystania z wolnego czasu, jak każdej innej umiejętności, musimy się nauczyć. Oto kilka wskazówek, które według psychologów* mogą pomóc w odzyskaniu czasu dla siebie i prawdziwym korzystaniu z niego:
1.      Ustal czas, w którym zamierzasz wypoczywać. Zaplanuj go i przestrzegaj tego jak planu najważniejszych spotkań.
2.      Dbaj o siebie – pamiętaj o odpowiedniej ilości snu, wartościowych posiłkach. Nie doprowadzaj się do stanu skrajnego wyczerpania. Aby móc naprawdę wypoczywać, także trzeba być w dobrej formie.
3.      Przypominaj swoim mięśniom, na czym polega relaks i rozluźnienie. Mogą ci w tym pomóc zajęcia takie jak joga, pilates lub formy gimnastyki. Obserwuj swoje ciało, sprawdzaj, co dzieje się z nim w ciągu dnia.
4.      Upewnij się, że to, co zamierzasz robić w wolnym czasie, rzeczywiście sprawia ci przyjemność. Nie zmuszaj się do niczego, na co nie masz ochoty – to twój czas i masz prawo spędzić go w możliwie najprzyjemniejszy sposób.
5.      Znajdź dobrą dla siebie równowagę pomiędzy czasem spędzanym z ludźmi i w samotności. Wypoczynek w wolnym czasie wcale nie musi oznaczać czytania książki w ciszy i odosobnieniu i odwrotnie – nie musisz spędzać go z przyjaciółmi ani rodziną, jeśli wiesz, że w ten sposób nie wypoczniesz.




* Wiedza zaczerpnięta z artykułu Martyny Goryniak – „Zajęci czasem wolnym” („Charaktery”, nr 12/2012) (polecam :D)


A tak poza tematem - uwielbiam chłopaków, którzy lubią komedie romantyczne i w dodatku się do tego przyznają. To słodkie i takie... szczere :)


14 komentarzy:

  1. Dziękuję! Kilka minut temu stwierdziłam, że zmarnuję wakacje, teraz tak nie będzie! :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co ;* Ja też mam nadzieję ich nie zmarnować ;)

      Usuń
  2. Tytułem mnie zmyliłaś. Myślałam, że będzie coś o związkach, zmianach statusów itd. :D
    Pozwolisz wydrukować te podpunkty, bym mogła powiesić je na ścianie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że cię zaskoczyłam ;) Pewnie, że możesz!

      Usuń
  3. Dla mnie to bez znaczenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Od pewnego czasu nie mam problemu z wykorzystywaniem swojego czasu wolnego wyłącznie dla przyjemności :)
    Uwielbiam to czasopismo! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. kolega z gimnazjum lubił komedie romantyczne ;) nie wiem, jak jest teraz, ale rok temu lubił. Równowaga między czasem spędzanym samotnie i między ludźmi jest bardzo ważna! Sama tego niedawno doświadczyłam. Po prostu potrzebowałam odpocząć od ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja niestety planowac nie mogę, muszę robić wszystko spontanicznie - wtedy wszystko wychodzi :) jak mam plany, dbam o siebie, okre4ślam wszystko to jest jedno wielkie nic

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja niestety nie umiem wykorzystać wolnego czasu. To czas wolny wykorzystuje mnie :x

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja nie planuję wolnego czasu... Po prostu jakoś tam go spędzam i choć często go marnuję, to jednak i w tym marnowaniu jest coś pięknego, bo "mówiąc krótko, trzeba umieć pokochać stracony czas" :)

    OdpowiedzUsuń